Sabtu

Tragedi Tenggelamnya HMS Prince Of Wales Dan HMS Repulse

Tenggelamnya Battleship HMS Prince Of Wales & Battle Cruiser HMS Repulse  







Kapal yang menjadi kebanggaan pihak British semasa perang dunia kedua yang dikatakan kebal daripada serangan udara akhirnya bersemadi di dasar Laut China Selatan berhampiran Kuantan Pahang. 







                  







Keengganan Admiral Tom Philip mendapat bantuan pesawat udara serta beranggapan Battleship Prince Of Wales (POW) dan HMS Repulse mustahil untuk dikaramkan oleh pesawat Jepun akhirnya memakan diri sendiri.








'Kumpulan 'Force Z' dibentuk adalah untuk memintas pihak Jepun menakluk Malaya dari sebelah utara Semenanjung.. Ianya diketuai oleh  kapal perang British (Battleship) HMS Price Of Wales (POW)  (Battlecruiser) HMS Repulse, dan 4 buah kapal pemusnah (destroyer) HMS Electra, HMS Express, HMS Tenedos dan HMS Vampire. 











Sepatutnya mereka juga diiringi bersama kapal induk iaitu HMS Indomitable dengan satu skuadron tetapi kapal tersebut telah mengalami kerosakan dan perlu diperbaiki. Ini telah menyebabkan mereka tidak ada bantuan udara dalam menghadapi tentera Jepun. Salah anggap tentang kekuatan kekuatan tentera Jepun juga menjadi punca bencana kepada HMS POW dan HMS Repulse. Force Z berpangkalan di Singapura.


Pada 9  Disember 1941 Admiral Tom Philip telah diarah untuk menjaga dan meronda kawasan pantai timur Malaya. Tujuannya adalah untuk menyerang atau memintas musuh di Singgora (Songkla)  sehingga 10 Disember tetapi tidak menjumpai musuh. Kapal HMS Prince Of Wales (POW) dan HMS Repulse telah dikesan oleh kapal selam Jepun jenis I-65 dan pihak Jepun telah menghantar laporan ke pusat pentadbiran. Ketika mereka hendak pulang ke Singapura, pesawat perisik Jepun pula telah mengesan mereka. Tidak berapa lama selepas itu, mereka telah diserang oleh tiga serangan udara berturut-turut oleh 85 pesawat pengebom yang berpangkalan di Saigon Vietnam.
Serangan udara yang pertama telah dilakukan pada jam 11:18 oleh 9 Mitsubishi tahap tinggi pengeboman pesawat. HMS Repulse menerima bom seberat 250kg yang melanda dek atas beliau berhampiran hangar pesawat di sebelah kanan membunuh seorang kelasi dan mencederakan beberapa orang yang lain. Pesawat Walrus (Anti kapal selam) selebihnya yang lain terbang telah mengalami kebocoran petrol dan terhempas ke laut. Tetapi tidak ada kerugian yang serius. HMS.POW tidak diserang kerana Jepun menganggap  bahagian dek perisai POW dengan mudah akan dapat menahan bom. 5 pesawat pengebom Jepun telah rosak tetapi tidak sebuah pun telah ditembak jatuh.


Pada jam 11:38 16 torpedo Mitsubishi pesawat jenis 96 G3M2 (Nell) bersenjata dengan torpedo menyerang. Kapal HMS POW telah diserang oleh 9 pesawat pengebom jenis 96 G3M2 dan menyebabkan kuasa elektrik POW lumpuh dari bahagian tengah hingga ke buritan kapal, serta menyebabkan  kelajuan maksimum hanya 15 knot. Kapal HMS P.O.W berjaya menembak jatuh sebuah pesawat dan 7 buah pesawat musuh yang lain rosak.

Pada jam 11:49 HMS Repulse diserang secara serentak oleh 6 buah pesawat pengebom paras tinggi dan 7 pesawat Torpedo tetapi tidak mengenai HMS Repulse. Anak kapal lain berasa bersyukur kerana kemahiran kapten kapal telah berjaya mengelak serangan torpedo.
Pada 12:20 satu lagi serangan dengan 26 jenis  pesawat pengebom jenis 96 G4M1 (Betty) Mitsubishi yang lengkap  dengan torpedo.











17 pesawat pengebom mula-mula mahu menyerang HMS Prince Of Wales dan pada saat-saat akhir mereka berubah dan  menyerang HMS Repulse. Hanya 6 pesawat pengebom diarah untuk menyerang HMS Princ Of Wales yang hampir tidak dapat mempertahankan dirinya kerana kegagalan kuasa elektrik dan dihentam oleh 4 buah torpedo dan menyebabkan kerosakan besar pada kapal  itu. 

Dua minit kemudian HMS Repulse telah diserang oleh 22 pesawat dari berbagai sudut yang berbeza tetapi pusat serangan adalah  sisi sebelah kanan HMS Repulse di mana 2 buah pesawat Betty telah berjaya ditembak jatuh, manakala lapan lagi pesawat telah rosak. HMS Repulse menerima 5 hentaman  torpedo dan HMS Repulse mula senget 12 darjah. Selepas 11 minit, sebuah torpedo pertama menghentam HMS Repulse dan HMS Repulse terus terbalik dan karam . Selang 50 minit selepas itu, HMS Prince Of Wales (POW) pun turut tenggelam bersama adiknya HMS Repulse pada 10 Dec 1941. Admiral Tom Philip pun turut sama terkorban dan tenggelam bersama kapalnya HMS Prince Of Wales manakala Captain William Tennant telah diselamatkan.





Beberapa fakta mengenai Serangan yang perlu di ketahui:
=Jepun telah menggunakan kesemua bom torpedo mereka terhadap Force Z yang ada di rantau itu. 

-Torpedo mempunyai kelajuan tertinggi 25 knot, 

-Pesawat pengebom torpedo Jepun 1,5 kali lebih cepat di mana pesawat menjatuhkan torpedo mereka dari ketinggian yang lebih tinggi (105 kaki) daripada British Swordfishes yang usang. Torpedo telah dilancarkan pada jarak 3000 meter - 600 dari sasaran.













AK-Kekalahan pihak British kerana tidak menyediakan perlindungan udara untuk mempertahankan kapal-kapal perang 


Gambar: Maaf, AK ada buat perubahan dan tambahan pada gambar agar selari dengan sejarah ceritanya.


Tiada ulasan: